vrijdag 11 februari 2011

Dropmomenten

Zolang ik nog geen podcasts kan downloaden wat ouder materiaal . Hier een artikel over mij geschreven door Sjaak Pols :


 Onze plaatsgenoot Meijer neemt zijn liefde voor het koningshuis zeer serieus. Een gesprek met deze Oranjefan in zijn flat in het Leusderkwartier.
Vreemd genoeg is Meijer afkomstig uit een rood nest; PvdA en de vakbond, in Rotterdam. De liefde voor het koningshuis zat er bij de kleine Oscar al snel in. “Daar heb ik je toch niet voor opgevoed,” verzuchtte zijn moeder wel eens wanhopig, maar Meijer was en bleef Oranjefan. Hij speelde de doop van Willem Alexander na met poppen, en toen zijn moeder hem – om Oscar op andere gedachten te brengen – dinky toys cadeau deed, maakte hij daar oranje-optochten van.
In 1980 moest Oscar Meijer examen doen. Het jaar dat bekend werd dat Juliana op 30 april afstand zou doen van de troon. Meijer was nergens anders meer mee bezig. Het was zo erg, dat school en ouders zich ernstige zorgen maakten. Oscar Meijer slaagde echter cum laude. De dag verliep, zoals bekend, als een enorme veldslag in de hoofdstad. Meijer bleef op aanraden van zijn ouders weg uit Amsterdam.
Wat drijft een volwassen mens ertoe om zich zo op het koningshuis te storten? Oscar Meijer denkt na met gesloten ogen. “Omdat ik er zo dichtbij kan komen,” zegt hij dan. “Iedereen kent de koningin, en zelfs de meest verstokte republikein wil haar even zien als ze in de buurt is. Elk jaar geef ik de koningin een hand, dat is Mijn Moment Met De Koningin.”
De koningin kent Meijer persoonlijk – ze spreekt hem aan met jij – maar zijn grote liefde is toch voor Juliana. “Dat was zo’n mensenmens, die zo echt geïnteresseerd was in iedereen.” Toen zij overleed, liep Meijer ’s nachts met een waxinelichtje de route van de rouwstoet, van Den Haag naar Delft.
De kennis van Meijer over het koningshuis is verbijsterend. Hij spreekt over de affaire-Hofmans, over prins Bernhard en de verhouding met zijn echtgenote, over de kabinetten onder Juliana, en over haar laatste jaren. Oscar Meijer deed onderzoek naar een korte, onderbelichte periode uit het leven van Juliana, over de jaren vlak na de oorlog. De RVD verbood destijds publicatie ervan.
Al meer dan 20 jaar koopt Oscar Meijer een presentje voor de vorstin, dat hij vervolgens langs de route aanbiedt. Beatrix neemt het altijd aan, op een persoonlijke manier. Deze keer heeft hij een versierde plastic koker vol met drop voor haar gekocht.
Koninginnedag is voor de Oranjefan een enerverende dag. Hij vertrekt in alle vroegte met vrienden naar de plaats die Beatrix zal aandoen, en zoekt daar, ervaren als hij is, een geschikte plek om de stoet langs te zien gaan. “Er wordt druk gebeld en overal hoor je geruchten over wat ze aanhebben. Dan komen de helikopters en weet je dat ze in aantocht zijn. Het gejuich rolt dichterbij, ik sta vooraan en roep de majesteit aan. Als het voorbij is, ben ik kapot, zoveel energie kost het me.”
“Oscar is mijn trouwste fan,” schijnt Beatrix hem ooit te hebben toevertrouwd.


Afbeelding Koninginnedag 2004 Groningen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten