donderdag 26 april 2012

Uit mijn verzameling (1)



Het leek me wel een leuk idee om hier af en toe wat stukken uit mijn bescheiden verzameling te laten zien. Niet dat alles wat ik heb verzameld persé uniek is , verre van zelfs .

Als leidraad neem ik de keuze die Dr Paul Rem , conservator van Rijksmuseum Paleis het Loo gemaakt heeft voor de tentoonstelling "Oranje Boven " die van oktober 2011 tot januari 2012 op het Paleis te zien is geweest .



Bord dubbelportret van H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard der Nederlanden in het jaar van hun verloving , 1936, blauw op wit door Piet Schoen (1909-1985) Pottenbakkerij Aurora , Workum

Ik heb dit bordje nog niet zo lang in mijn bezit en toen ik het voor het eerst zag op Marktplaats wist ik niet goed wat ik er van denken moest. Ik vind het een zeer aandoenlijke en lieve afbeelding van het verloofde paar. Hoe langer ik het bekijk hoe verknochter ik er aan raak. Ik moest er aan wennen zeg maar . Maar het springt er uit in als je de Oranje kamer ( zo noem ik mijn privé museum tje) inloopt. Ik ken er in ieder geval geen tweede van .

Ik wil graag vanaf deze plaats Paul Rem nogmaals dank zeggen voor de gelegenheid die hij mij heeft geboden om op zo'n bijzondere plek als het Loo te hebben mogen exposeren. Het is een onvergetelijke ervaring geweest. Ook wil hem danken voor de vrij uitvoerige informatie waarmee hij mij verijkt heeft en die mij een dieper inzicht geven van de 'cultuur-historische waarde' van mijn verzameling!

Ik hoop in de toekomst regelmatiger stukken uit de verzameling te tonen en daarbij zullen ook dingen aan bod komen die jullie misschien wel kennen uit andere verzamelingen of die ene beker die je op school mee kreeg ter ere van de 'kroning 'of een jubileum.

    

1 opmerking:

  1. Swanita van den Doel-Zwartenkot16 mei 2021 om 19:09

    Hallo dhr Meijer,
    Welk nummer staat achter op uw bord?
    Er zijn er vast niet veel van.
    Mijn bord draagt nummer 8.
    Met vriendelijke groet,
    Swanita

    BeantwoordenVerwijderen