vrijdag 19 december 2014

Uit mijn verzameling (4)

Eén van de meest  unieke stukken uit  mijn verzameling is wel het glazen hofleverancier schild van Z.K.H. Prins Hendrik der Nederlanden ( 1879-1934) , de echtgenoot van Koningin Wilhelmina en de vader van Koningin  Juliana.


Portret van Z.K.H. Prins Hendrik der Nederlanden , hertog van Mecklenburg-Schwering door Katinka van Rood © Oscar Meijer


Van de originele herkomst weet ik helaas niet veel . Het zou gehangen hebben bij een sigarenzaak in Amersfoort , maar dat is slechts een aanname. Dit hofleverancier 'schild'  is het enige glazen exemplaar  dat ik tot heden heb kunnen achterhalen.

  

Ik vond deze raamhanger in een niet meer bestaande winkel vol nostalgisch speelgoed "het Wespennest " in Amersfoort . Ik kocht daar ook wel eens een olifantje voor Prins Bernhard en de eigenaar vond het wel grappig om me het schild te tonen met de vrolijke noot dat het hofleveranciers schap nu toch geeffectueerd werd. Helaas had ik niet de wijsheid te zwijgen maar uit te brengen dat  dit  een predicaat van Prins Hendrik is en niet van zijn schoonzoon Prins Bernhard ! "Dus het is nog meer waard ?  " .

  Let op de stier van Mecklenburg in dit wapen . Ook Prinses Juliana voerde dit heraldische symbool in haar wapen en onderscheidingsvlag vóór en na  haar  regeringsperiode

Een tijd lang niet meer over dit 'schild' gesproken tot de zaak ophield te bestaan en de eigenaar  het me tot mijn grote  verrassing en vreugde  schonk !



Koningin Beatrix besloot in 1980 na haar troon aanvaarding het systeem van Hofleveranciers  drastisch te wijzigen. Niet langer is  het mogelijk dat Leden van het Koninklijk Huis individueel predicaten uitgeven . Die toekenning is nu slechts aan het Staatshoofd alleen voorbehouden.  Prins Bernhard , de vader van de Koningin had hier grote moeite  mee en voor hem is een uitzondering gemaakt. Zijn reeds toegekende  predicaten werden gehandhaafd.




Twee  voorbeelden van uitingen van Hofleveranciers de eerste is een predicaat van Koningin-Regentes Emma . Het tweede  is  het Rijkswapen dus toegekend  door de regerende Koningin.© Kathleen van Lierop/ http://allaboutroyalfamilies.blogspot.nl




2 opmerkingen:

  1. Leuk om te zien. Zelf heb ik oook een glazen raamhanger. Een andere uitvoering, en wat minder spectaculair. Maar er waren dus meer glazen raamhanger uitvoeringen.

    BeantwoordenVerwijderen