maandag 1 december 2014

Z.K.H. dé Prins der Nederlanden 2004-2014





Op 1 december 2004 overleed Bernhard Leopold Frederik Everhard Julius Coert Karel Godfried Pieter, Prins der Nederlanden, Prins van Lippe-Biesterfeld , niet zoals  hij gewenst had  thuis  op Paleis Soestdijk maar in het universitair medisch centrum Utrecht waar  hij na  ademhalingsproblemen overhaast vanuit Paleis  Soestdijk was heen gebracht.




De Prins  had in een eerder stadium  van zijn ziekte  longkanker aangegeven niet verder behandeld  te willen worden .  Ook kort na de opname herhaalde Zijne Koninklijke Hoogheid nadrukkelijk deze wens. Van verdere  behandeling werd afgezien en  de Prins  overleed om 18.50 uur diezelfde  avond.




Meer dan 70 jaar lang houdt Prins Bernhard  nu al de gemoederen bezig. Het beeld  van de Prins  is sinds  zijn dood  gekanteld.  Dit weekeinde  besteedde  de Volkskrant wederom  6 pagina's  aan een gevonden fotoalbum van Prins Bernhard op safari. Er lijkt geen einde te komen aan de 'onthullingen' van vermeende malversaties en gebrek aan constitutioneel inzicht van de Prins. Zelfs  het brave  EO programma  Blauw Bloed  durft het aan om via Bernhard biograaf Annejet  van der Zijl kritische  noten te kraken over de Prins.

Het is duidelijk dat het  beeld dat over Prins  Bernhard bestaat bijstelling behoeft  maar  ik begin me af te vragen of de historici niet doorslaan . Uiteraard zijn daar de auteurs  Gerard Aalders , Tomas Ross  om er  twee te  noemen die al als  uitgangspunt nemen dat de Prins niet deugen wil en daar  overal  bevestiging  in vinden  Het  schrijver en tekenaar duo  Mick Peet  & Erik Varenkamp maken  van het leven van Prins Bernhard zelfs  een  spannende  stripserie waarin de overdrijving en  aannames  niet geschuwd worden .




Veel Nederlanders  denken dan ook dat veel beweringen juist zijn maar van de zogenaamde 'Stadhoudersbrief ' bijvoorbeeld is  nog  geen enkel concreet bewijs  boven tafel  gebracht.  Deze  vermeende brief die door Bernhard op 24 april 1942 aan de Duitse leider Adolf Hitler zou zijn geschreven. In die brief zou hij Hitler een voorstel hebben gedaan waarbij Bernhard als Stadhouder van Hitler in Nederland zou hebben willen optreden indien de Nazi's , in overleg met de Britten , de directe bezetting van Nederland zouden opgeven.


Het laat zich slecht rijmen met die andere  kant van Prins Bernhard, de charmeur die zo veel om zijn moeder gaf , trots  was op zijn dochters. Velen menen te weten hoe slecht  het huwelijk tussen Koningin Juliana  en Prins Bernhard geweest  moet  zijn maar dat beeld wordt enigszins  genuanceerd  door Marc van der Linden in zijn "De vrouwen van Prins Bernhard "




Persoonlijk heb ik Prins  Bernhard als  zeer  toegankelijk ervaren . Ik maakte er in de loop der jaren een sport van hem voor zijn verjaardag een originele olifant te schenken . En elke  keer  dankte  de Prins  op diverse  manieren van telegram tot een telefoontje . Toen de Prins  een keer de Bernhard kazerne  in mijn woonplaats  bezocht schreef ik hem dat ik van die gelegenheid  gebruik wenste te maken om hem mijn cadeautje  persoonlijk te overhandigen. Aanvankelijk hoorde ik er niets op tot ik een paar dagen voor het bezoek  een telefoontje  kreeg  van de adjudant  van Z.K.H. , de Prins  sprak  op de achtergrond mee . Of ik op die  ochtend  voor de kazerne poort  wilde  gaan staan , de prins  zou  zijn chauffeur laten stoppen. Die dag  was  het erg  nat  en de Prins  amuseerde zich  op de kazerne dus  het werd lang wachten . Toen kwam fotograaf Han Schenk aangesneld  . De Prins  had hem verzocht  de aanbieding  van het olifantje  vast te leggen. Even daarna  kwam de AA 13 van Prins  Bernhard  in zicht. De Prins  stopte  en vroeg  of  hij mij lang  had laten wachten , ik gaf aan dat dat wel  mee viel . Over het olifantje  zei ik dat ik hoopte  dat  hij het  nog  niet had waarop de Prins  antwoorde  "Nee  U  bent  altijd erg  origineel".   Die charmante  kant  van de Prins  raakt  nu wel erg  onderbelicht.

Hoe het ook zij het laatste woord, boek  en TV drama  is  nog niet gewijd aan de Prins!

Meer over het overlijden van Z.K.H. Prins Bernhard zie : http://www.royalfanvivian.nl/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten